هدیه ای از جنس خدا

بدون عنوان

1391/11/10 19:38
نویسنده : نیر
560 بازدید
اشتراک گذاری

چرا شیر مادر بهترین است؟

تحقيقات نشان مي دهد نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي شوند هم در دوران كودكي و نوزادي خود و هم در دوران بزرگسالي كمتر از افراد ديگر مبتلا به بيماري هاي مختلف مي شوند. اين بيماري ها شامل سرماخوردگي هاي طولاني مدت، اگزما، آلرژي، اسهال و استفراغ شديد (به طوري كه نياز به بستري در بيمارستان پيدا كند) ديابت، بيماري هاي قلبي، چاقي، عفونت دستگاه اداري و عفونت هاي تنفسي و غيره مي شوند. كودكاني كه از شير مادر تغذيه نكردند درمعرض خطر ابتلا به چاقي و فشار خون بالا در سال هاي آينده زندگي خود هستند. همچنين ازمايش ها نشان مي دهد كه رشد و توسعه سيستم عصبي اين افراد نسبت به افراد ديگر در سطح پايين تري است.

تغذيه با شير مادر، براي خود مادر نيز سود و فوايد بسياري دارد. همانطور كه شير دادن به نوزاد به مادر مي كند تا با صورت بيشتري شكل و حالت بدنش به حالت اوليه خود برگردد و همچنين خطر ابتلا به پوكي استخوان، سرطان سينه و سرطان تخمدان را در مادر به طور چشمگيري كاهش مي دهد.

چگونه شير مادر عمل مي كند :

بدون در نظر گرفتن شكل و اندازه سينه (حتي اگر سينه خيلي كوچك و يا صاف باشد) بايد مطمئن بود كه مي تواند كار خودش را در شير دهي به نوزاد انجام دهد. تصور غلطي وجود دارد كه مي گويد هر چه اندازه سينه بزرگ تر باشد، ميزان شيردهي بيشتر مي شود. بايد دانست كه هر ميزان سينه بزرگ تر باشد مقدار چربي داخل آن بيشتر است و چربي تاثيري در فرايند شيردهي ندارد. از نظر دانش اناتومي، همه سينه هاي شيرده در شيردهي همانند هم عمل مي كنند و عملكرد آن ها به سايز و اندازه آن ها بستگي ندارد.

سلول هاي توليد كننده شير در سينه شير را خلق مي كنند و در كيسه هايي به نام آلوئول ذخيره مي شوند. اين كيسه ها (كه تقريبا هر سينه 20 كيسه دارد) شير را به سمت كانال هاي شيري در نوك سينه هدايت مي كنند و زماني كه نوزاد شروع به مكيدن سينه كند، شير در دسترسش قرار مي گيرد.

در دوران بارداري، سينه زنان باردار دستخوش تغييراتي مي شود. در اطراف زير پوست نوك پستان (در قسمت آرئول) غدد مونتگومري وجود دارد كه اين غدد طي دوران بارداري بزرگ شده و ظاهر دانه اي پيدا مي كنند. از ديگر تغييرات سينه در دوران بارداري به تيره شدن موهاي دور نوك پستان بايد اشاره كرد و همچنين رگ هاي آبي زير پوست هر سينه به وضوح ديده خواهند شد. بعد از اينكه كودك به دنيا آمد همه اين تغييرات كمك مي كنند تا شير توليد شده به نوزاد به دهان نوزاد برسد.

تمام اين مواردي كه در بالا در خصوص فوايد تغذيه با شير مادر گفته شد، به اين معني نيست كه نوزاداني كه از شير خشك استفاده مي كنند، افراد بيماري هستند، بلكه مي خواهيم بگوييم كه نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي كنند شروع خوبي دارند. از اينرو توصيه مي شود تا مادران تلاش كنند بعد از اينكه نوزادشان متولد شد حداقل براي يك يا دوبار از شير خود به كودكشان بدهند. البته تعدادي از مادران به دليل بيماري و برخي از مشكلات جسمي توانايي شير دادن به نوزاد خود را ندارند ولي اغلب مادران از اين توانايي بهره مند هستند و نبايد آن را دريغ كنند.

بسياري از مادران نگران هستند كه شير دادن به نوزادشان مانعي براي فعاليت هاي اجتماعي و مانع از حضور آن ها در موقعيت شغليشان شود، اما امروزه تكنولوژي و وسايلي آمده كه كار را بسيار راحت كرده و مادران مي توانند شير خود را بدوشند و در شيشه شير قرار دهند تا نوزاد خود از آن تغذيه كند. حتي در محل كار نيز اگر يخچال وجود دارد مادران در محل مناسب مي توانند شير خود را داخل شيشه و سپس درون يخچال قرار دهند تا براي نوزادشان آماده باشد. البته براي استفاده از اين روش بايد حتما كسي از فرزند شما مراقبت كند و او شيشه شير را به نوزاد دهد و يكي از مزاياي استفاده از اين روش اين است كه نوزاد شما زودتر و راحت تر آماده گرفتن از شير مادر (در زمان مناسب خود) مي شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)